Kasih Ibu...


Assalamualaikum,

Membaca coretan Cik Melur pagi ini bertajuk Ibu, bergenang air mataku, rasa sebak... It's about a mother who died protecting her baby in China earthquake. Only a mother could do such sacrifice out of love.

Kata arwah Mak, selagi namanya seorang ibu pasti akan selalu berharap anak-anaknya dalam the best condition. Doa tu tak pernah putus. Walaupun mulut kata marah, tapi hati tak pernah tak ampunkan anak-anak. Sebab seorang ibu tu tahu keampunannya adalah penting untuk kesejahteraaan mereka. Kata Mak lagi, takde ibu yang nak anak-anaknya susah. Kata Mak lagi, walaupun aku mungkin terasa ada beza kasih antara anak-anak yang lain, tapi kasih ibu tu sama je untuk semua anak-anak. Menurut Mak, dia faham cara anak-anak sayang dia berbeza-beza.

I'm not an angel. I have my moments. Though, I always feel that my life are well protected and well executed. Everything happen for perfect reason, despite I see it good or bad. Kerana Allah itu Ada, Maha Pengasih, Maha Penyayang, Maha Pemurah. Juga, atas redha dan doa Mak. Masa belajar silat si Kelantan, jurulatih selalu berpesan setiap kali minggu peperiksaan: Minta maaf dari ibubapa, minta restu, minta Mak redha dengan apa yg kita belajar dan minta redha untuk impian yang kita kejar.

I met wonderful people, nice people. People that guided me to be better person. 3 tahun di Sarawak, semuanya baik-baik dan selamat. Di tengah-tengah bumi Sarawak aku menemui jalan cinta kepada Allah. Aku dipertemukan dengan kakak-kakak yang solehah, jemaah yang berbuat kebaikan dan kebajikan. Aku yakin ini salah satu doa Mak yang dimakbulkan. She was anxious thinking I am alone there. And Allah sent His guidance.

"Dan ketika tertutup sudah mata ibumu, maka hilanglah satu lagi keberkatan di sisi Allah... Doa seorang ibu..."
Masa membaca potongan ayat di atas dari sebuah drama, rasa sayu hati ni. Hilang sudah satu insan yang mendoakan kesejahteraan aku, bererti hilang juga satu sumber kebahagiaan. But it did not tainted me. Allah is with me. Lagipun Dia Maha Pengasih dan Maha Penyayang. He Is The Most Compassionate One. Dan kepada Allah aku berserah dan berlindung...

Teringat kata-kata seseorang berkenaan situasi yang hampir sama --- dari mana rahmat kehidupan seorang anak yatim. Kata beliau: Allah itu Maha Adil. Kita je rasa kekurangan tu. Sebenarnya tiada ibubapa pun adalah satu rahmat. Jadi kita tiada dosa derhaka terhadap mereka. Dosa anak derhaka... Bila aku teringat, aku beritahu diri aku, syukur, Allah dah hentikan aku dari buat dosa kepada Mak.

Berbaktilah dan sayangilah ibubapa semasa mereka masih ada di samping kita. Minta ampun dan minta keredhaan mereka. Kamu teguh, utuh dan setabah mana pun, sampai harinya ibubapa kamu pulang menemui Maha Pencipta, rasakanlah kehilangan yang tak dapat kamu bayangkan. Kamu laluilah lorong-lorong sunyi dan gelap dalam hidup kamu.

Wassalam.

Comments

CikMelur said…
:)

terima kasih atas pesanan berguna ini akak. akan semat di hati sampai mati..

Popular posts from this blog

Goodbye Ben Jern

Celebrate the Love: Bones and Booth

Getting Out of the Slump