Iklan Sengal

Assalamualaikum,

Akhir-akhir ni semakin banyak iklan-iklan sengal di television mahupun radio. Macam cendawan tumbuh selepas hujan pulak, padahal sekarang hujan pun dah jarang turun. Lebih sesuai di panggil wabak kot. Kata syarikat iklan, mereka buat iklan untuk tarik minat kumpulan sasaran. Jadi kalau iklan bergaya sengal, maksudnya kumpulan sasaran tu pun terdiri daripada manusia-manusia yang sengal lah yer?

Dua iklan yang memang tak bley blah adalah iklan Lurve dan Jack 'n Jill Roller Coaster. Ada bau lucah dan poyo di situ. Rasa ingin saman -- nombor satu adalah yang empunya idea, nombor 2 pula tenaga produksi -- atas sebab mengganggu kedamaian fikiran. It’s considered as harassment!

Kepada yang mengambil perhatian, akan perasan yang iklan-iklan berunsur lucah adalah pendekatan terkini [ayat skema di situ...] Pernah tengok iklan Rejoice yang bukan untuk keluaran Malaysia... sangat tidak sensitif. Touchy touchy gtew! Tapi tak yah heran la kerana iklan tu disiarkan di negara yang agama rasminya bukan Islam.

Jadi Malaysia ni apa hal??
Dah nak bergerak ke arah tu juga ke? Kata runsing dengan gejala sosial yang asyik naik tapi tak turun-turun saban tahun. Kalau dah pasang radio, pasang television terdedah dengan iklan-iklan sengal macam ni, macam mana jiwa yang suci tu nak berkembang. Minda tak sempat nak menjana perkara baik, berlambak-lambak perkara nakal untuk difikirkan.

Readers sekelian, fikir-fikirlah. Anak-anak, adik-adik kita terdedah kepada enviroment yang macam mana. Walaupun ada mulut-mulut [yang sengal jugak kot] kata "ala kecoh la.. iklan je pon, nothing personal, it's business". A'ah memang nak bikin kecoh pon. Mula-mula iklan la. Takkan nak tunggu terlambat baru nak terhegeh-hegeh turun naik dewan.

Ada tak yang tak pernah tonton iklan-iklan ni?Selamat menonton!

Wassalam.

Comments

Popular posts from this blog

Goodbye Ben Jern

Celebrate the Love: Bones and Booth

Getting Out of the Slump