Sisi Sastera Saya

Assalamualaikum,

Mr. A adalah kawan baru. Bertemu melalui larian. Aku suka beliau, isteri beliau dan anak perempuan mereka yang comel. Mereka adalah individu yang sekali lihat hati terus jatuh sayang; mendengar bicara hati berkenan.

Kemudian mula berkawan di alam maya melalui Facebook. Kerana Mr. A ada perkaitan dengan Mr. R, aku beranggapan muka bukunya pun akan lebih kurang sama gayanya -- in English. Tapi aku silap. Tersenyum membaca puisinya. Semakin tersenyum melihat gaya bahasa dan penggunaan perkataannya. Semakin suka dengan cara fikirannya.

Hari ini beliau berkongsi koleksi karya Sasterawan Negara Shahnon Ahmad. Terus aku tercari-cari "Tunggul-tunggul Gerigis". Bila tidak bertemu, laju aku bertanya. "Ada", katanya. "Mahukah dipinjam? Dulu baca di mana?".

Sudah tentu aku mahu pinjam. Aku mahu sambung semula bacaaan.
Terhenti pembacaan ketika aku di tingkatan 3 atau 4. Bukunya hilang entah ke mana.
Bukunya pun bukan aku yang punya. Mungkin kepunyaan Pak Njang; yang aku temukan dari pelbagai harta di rumah Tok.

Aku dan sastera bermula awal. "Salina" telah aku baca sebelum habis sekolah rendah. A. Saman Said dan Usman Awang buka nama yang asing kepadaku. Ketika rakan-rakan seusia masih mengeja, aku sudah jauh dengan ke hadapan. Mungkin ini kerana aku tinggal dan membesar dengan Tok. Jodoh aku dengan bahan bacaan bagus dari koleksi bapa saudara, ibu saudara serta sepupu. Ambil sahaja asalkan boleh membaca.

Ini sisi aku yang tak ramai yang tahu.
Sekarang lebih banyak berbahasa Inggeris. Blog ini pun wujud kerana ingin mempertingkatkan penggunaan Bahasa Inggeris. Bukanlah kerana aku berubah hati, lebih kepada tiada peluang untuk menjadi dan berkongsi sisi diri yang ini.

Terus-terang, aku jadi janggal.
Orang keliling berbahasa ringkas dan mudah, tapi aku berbahasa dengan jiwa dan raga. Aku berbahasa buku. Aku berbahasa dengan berat.
Jujurnya aku bimbang. Bimbang orang keliling menjauhi kerana aku berbeza. Menjauhi kerana tiada persamaan. Menjauhi kerana tidak dapat terima aku seadanya. Oleh itu aku ambil jalan ringkas - jadi saja seperti kebanyakan orang.

That's me.
Rasa gembira menulis entri ini. Rasa bagus dapat jadi diri sendiri.

Aku rasa bertuah dipertemukan Allah dengan Mr. A. Banyak ilmu yang dapat dipelajari dari beliau. Bagusnya anak muda seperti beliau.

Ingin aku tutup entri ini dengan salah satu puisi yang aku baca dan suka ketika sekolah. Tajuknya "Sumpah Seri Buana." Aku suka rangkap terakhir.

Wassalam.

SUMPAH SERI BUANA
Dato’ Prof. Dr. Hashim Yaacob

Teja, Teja, Teja
kau pergi anakku
diperdaya cinta hulubalang perkasa
mengikut rasa membuang keluarga.
Istana riang kita ini
sudah menjadi tersangat sepi.
Pelita kamarmu tidak lagi menyala.
Mustika hatiku berderai jatuh
ke dalam gelora telaga
airmata bondamu.

Telah datang lagi Hang Tuah
bersama hulubalang Melaka
ke Inderapura
memalit Balairong Seri dengan darah.
Megat Panji Alam tunangmu, Teja
ditikam Si jebat dan Kasturi
dari belakang

Teja,
Hulubalang apakah sedemikian
menipu perempuan
mencuri tikam?

Teja anakku,
kita Bendahara Seri Buana
telah menyatu dengan derita.
Kita mahu mengajar Melaka.
Kita seru pada titih
titih tersungkur di telunjuk kita.
Kita jampi di daun sirih
sirih menimpa ke muka Laksamana.
Laksamana berkubur tanpa tanda.

Ini keris ganja iras
parungsari tujuh luknya,
asal ditempa besi melela tujuh bersaudara.
Lidah tiong titi tulang
tulang ditinting tujuh temuan.
Mata keris darah menyembur
tuntung keris padah celaka.
Keris sahabat pada yang setia
seteru pada yang derhaka.
Kita tikam di angin lalu
angin melanda Istana Melaka
Raja berkelana hilang takhta.




Comments

Popular posts from this blog

Ugly Jealousy

Klik! Klik! Children

Bye 2009 Hey 2010