Azam 1434H

Assalamualaikum,

29 Zulhijjah 1433H.
Hari terakhir untuk tahun ini.

Refleksi

"Hablumminallah Wa Hablumminannas". Begitu azam aku menjelang 1433H yang lalu. Aku berazam untuk memperbaiki hubungan dengan Allah dan dengan manusia. Poin penting: kerendahan hati tinggi nilainya, sabar itu mahal harganya dan kembali kepada fitrah sebagai seorang hamba yang bertuhankan Allah Yang Maha Tinggi itulah kuncinya. Tiada lagi jalan lain, melainkan Jalan Yang Satu.
Bukan mudah menggabungkan ketiga-tiganya. Terasa dunia terlepas dari genggaman... Tapi itulah poinnya: belajar melepaskan dunia (bukanlah sampai tidak ambil kisah langsung!) dan berikan ruang dalam jiwa dengan kemahuan terhadap akhirat. Yang mendapat akhirat, pasti mendapat dunia. InshaAllah.
Soalan "sudah tercapaikah?".
Jawapannya, masih memperbaiki hari demi hari.

Azam 1434H

Pertamanya, perlu dilanjutkan operasi "Hablumminallah Wa Hablumminannas" ke tahun seterusnya. Terasanya masih belum cukup rasa.

"Bila kamu taat kepada Allah, hati kamu akan bahagia. Sekurang-kurangnya jika kamu sedang bermasalah dengan dunia, kamu tahu kamu tidak bermasalah dengan Tuan Punya Dunia." - Hilal Asyraf -

Keduanya, ingin menuntut ilmu rumahtangga dan keibu bapaan. Kenapa? Kerana banyak perkara bermula di rumah dan kembali ke rumah. Membina sebuah keluarga Islam yang hidup dengan roh Islam umpama membina sebuah empayar [Islam]. Takkan terbina dengan sendiri, takkan terbina dalam sehari, takkan terbina tanpa ilmu.

Semoga Allah lindungi hati dari perasaan riak dan bangga diri. Semoga Allah pelihara daripada pujian nafas syaitan yang melalaikan. Semoga Allah hijabkan daripada pandangan yang berniat buruk atau berkesudahan yang merugikan. Ya Allah, kami mohon redha-MU untuk hijrah kami. Amiin Ya Rabb.

Maha Suci Engkau Ya Allah. Aku memuji kepada-MU. Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan selain Engkau. Aku mohon keampunan-MU dan aku bertaubat kepada-MU.

Selamat tahun baru 1434H.
Hijrahlah.

Wassalam.

Comments

Popular posts from this blog

Ugly Jealousy

Klik! Klik! Children

Bye 2009 Hey 2010